Przewodnik ze wzorami umów
Piotr Łada
wyd WoltersKluwer
2019
Jeszcze niedawno wydawało mi się, że całkiem sporo wiem o prawie autorskim. To właściwe określenie. Wydawało mi się. Do czasu, kiedy trafiło do mnie to opracowanie. 200 stron, na których autor opisał przeróżne aspekty codzienności muzealniczej:
Rozdział 1
Prawo autorskie – działalność muzeów 15
1. Prawo autorskie – wprowadzenie 15
2. Pojęcie utworu w prawie autorskim 17
3. Utwór a muzealia 20
4. Działalność twórcza w muzeum 24
5. Brak formalizmu dla ochrony prawnoautorskiej 26
6. Twórca w prawie autorskim 27
7. Autorskie prawa majątkowe 31
8. Autorskie prawa osobiste 33
9. Utwór a egzemplarz (prawo autorskie a prawo własności) 38
Rozdział 2
Podstawy prawne eksploatacji utworów 43
1. Wprowadzenie 43
2. Brak statusu utworu (ochrony prawnoautorskiej) 45
3. Wyłączenie spod ochrony prawnoautorskiej 45
4. Utwory pracownicze 47
5. Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych – wprowadzenie 51
6. Terminy wygaśnięcia – rodzaje utworów 53
7. Wygaśnięcie autorskich praw majątkowych a zagadnienia intertemporalne 54
Rozdział 3
Dozwolony użytek utworów chronionych 57
1. Wprowadzenie 57
2. Oznaczanie autorstwa 58
3. Oznaczanie źródła 61
4. Granice dozwolonego użytku 64
5. Podstawowe zasady 65
6. Dozwolony użytek prywatny 69
7. Sprawozdania o aktualnych wydarzeniach 71
8. Prawo cytatu 76
9. Wystawienie egzemplarza utworu plastycznego przez właściciela 81
10. Utwory wystawione na stałe w ogólnodostępnych miejscach 85
11. Reklama i promocja wystaw 89
Rozdział 4
Umowy prawnoautorskie 93
1. Wprowadzenie 93
2. Rodzaj umowy 94
3. Forma umowy 95
4. Oznaczenie stron w umowie 96
5. Oznaczenie utworu 97
6. Pola eksploatacji 98
7. Wynagrodzenie 100
8. Czas trwania oraz terytorium 101
9. Sublicencje 102
10. Autorskie prawa osobiste w umowie 103
11. Własność egzemplarza 104
12. Zamówienie, dostarczenie i odbiór utworu 105
Rozdział 5
Digitalizacja a prawo autorskie 107
1. Pojęcie digitalizacji 107
2. Status prawnoautorski muzealiów 108
3. Pola eksploatacji – digitalizacja 112
4. Digitalizacja a ustawa o muzeach 114
5. Autorskie prawa osobiste a digitalizacja 116
6. Prawo autorskie do cyfrowego odwzorowania 120
Rozdział 6
Organizacja wystaw muzealnych 123
1. Status prawnoautorski wystawy 123
2. Obiekty prezentowane na wystawie 126
3. Utwory towarzyszące wystawie 127
4. Autorskie prawa osobiste a działalność wystawiennicza 128
5. Odtworzenia obiektów na potrzeby wystawy 131
Rozdział 7
Utwory fotograficzne 135
1. Wprowadzenie 135
2. Pojęcie utworu fotograficznego 136
3. Twórca, przedmiot fotografii oraz wizerunek 138
4. Fotografia historyczna 141
5. Zagadnienia intertemporalne 146
6. Fotograficzne reprodukcje muzealiów 151
Rozdział 8
Prawo do wizerunku 157
1. Wprowadzenie 157
2. Pojęcie wizerunku i jego rozpowszechnienia 158
3. Wizerunek osób zmarłych 164
4. Pozowanie a prawo do wizerunku 164
5. Wizerunek osoby powszechnie znanej 165
6. Wizerunek jako element większej całości 167
7. Prawo autorskie a wizerunek 169
8. Tajemnica korespondencji 171
Wzory z omówieniami 173
Wzór 1. Umowa licencyjna w zakresie digitalizacji (obiekt zewnętrzny) 173
Wzór 2. Umowa licencyjna w zakresie digitalizacji (obiekt własny) 177
Wzór 3. Umowa darowizny (Dzieło oraz autorskie prawo majątkowe) 181
Wzór 4. Umowa darowizny (autorskie prawa majątkowe) 184
Wzór 5. Umowa użyczenia (obiektu na wystawę) 187
Wzór 6. Umowa o dzieło wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych 191
Jeśli czasem zastanawiacie się dlaczego muzeum (a szczególnie to muzeum) zajmuje się przede wszystkim gromadzeniem i opracowywaniem zbiorów to jedną z odpowiedzi jest właśnie ta - ponieważ ich udostępnianie obwarowane jest taką siecią przepisów, że czasami jest to zbyt czaso- i pracochłonne, nieekonomiczne lub niemożliwe.
Nie pokażę wam okładki, bo okładka też jest obiektem praw autorskich (o tym z pewnością piszą inni autorzy w opracowaniach z serii prawo autorskie w bibliotece).
Za tę bezcenną publikację dziękuję koleżance Izabeli i administratorom strony Muzykaiprawo. Którym wdzięczna jestem także za nadzwyczajny poziom kultury i życzliwości w kontakcie z zupełnie obcym klientem. Tak przeurocze, przesympatyczne "spotkanie" to obecnie niezwykła rzadkość, była to ogromna wartość dodana tego zdarzenia i niezwykła przyjemność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz